20 Nisan 2014 Pazar

BANA YEDİKLERİNİ SÖYLE SANA BESLENME TİPİNİ SÖYLEYEYİM....:)

Herkese merhaba...

İlk yayınladığım yazıma gösterdiğiniz ilgiye çok teşekkür ederim. Üzerinden fazla zaman geçmesini istemiyordum ama şehir dışı ve sınavlar bu kadar gecikmeme neden oldu.

Bildiğiniz üzere bu yazı dizisine tamamen DİYET GÜNLÜĞÜM olarak başladım. Görüştüğüm kişiler, karşılaştığım insanlar bu kadar kiloyu nasıl verdiğimi sormaya başlamışlardı ve açıkcası benimde son 8 kilo kalmışken motivasyona ihtiyacım vardı. Bu nedenle yazılarımı mümkün olduğunca sizleri bilgilendirmek ve kendimi motive etmek için yazacağım.

Gerekli hatırlatmadan sonra gelelim konumuza...:) Başlıktan anlaşılacağı üzere bu yazımda kendimizi tanıyacağız. Nasıl mı?....

Şöyle ki yediklerimiz burada en büyük tanınma özelliğimiz. Doğumdan itibaren beslenme büyük bir ihtiyaçtır. Anne sütüyle başlayan serüven, anne yemekleriyle devam eder. Büyüdüğünüzde ve belirli bir damak zevkine sahip olduğunuzda yedikleriniz çeşitlenmeye başlar. Yemek yapmak bazen ya zorunluluk, yada zevk olduğunda tercihleriniz belirginleşmeye başlar. Evlendiğinizde ya yemeği siz yaparsınız, yada eşiniz yemeğinizi yapar. Sonuçta çeşitlilik artar ve artar.... Ama vazgeçilmezler daima kalıcıdır. Düşünürsek bizi bizden alan bazı tatlar vazgeçilmezimiz olur.

Bu duruma kendimden örnek verirsem daha anlaşılır olacak sanırım. Gördüğümde dayanamadığım ve bazen sanki kokusu mutfaktan gelir gibi hissettiğim vazgeçilmezim MANTI (off olsada yesem...Kendine gel diyettesin). Öyle ki bir tabak asla yeterli gelmez ikinci tabaktan sonra ayıp olur diye yemezdim. Çok uç bir nokta bu durum aslında mantı her zaman evde pişmez. Siz buna cips, çikolata, makarna, pilav, içli köfte....vb. diyebilirsiniz. Bu tek bir vazgeçilmez yada birden fazla vazgeçilmez de olabilir. Eğer zayıfsan ve kilo sorunun yoksa, yemeye devam et güzel kardeşim. Ama yazımı okuyan ve sorunu olan kişi, aynı kaderi paylaşıyoruz. Okumaya devam...

Diyete  başladığım ilk günlerde yaşadığım durumlar bana nasıl bir obur olduğumu gösterdi. Yanlış yazmadım ben oburun önde gideniydim. Diyetisyenim listemi verdiğinde ne kadar zor olabilir ki sen daha öncede bu yollardan geçtin hadi bakalım yolun açık olsunlarla diyete başladım. Diyete başladım ama bu durumu ben ve annem biliyorduk, neden insanlara duyuralım ki diye düşündüğüm 3 gün diyetim mükemmel şekilde devam ediyordu. Dördüncü gün artık açlığımı hissetmeye başladığım kırılma günümdü sanırım ve bir telefon aldım. Bir tanıdığım MANTI yapmış ve beni çağırıyordu. Bu durumda ne var diye düşünebilirsiniz haklısınız da, bende bir kereden ne çıkar az yerim  e davete icabet etmek gerekir deyip gittim. İki hafta sonraki diyetisyen randevu sonucumda kilom aynen duruyordu. Kaçamaklarım, öğün atlamalarım çoktu. Zaten metabolizma yavaş, sonuç hüsran.

Sonra düşündüm, ben ne kadar yemek düşkünüyüm ki insanlar beni arayıp yemek davetinde bulunuyor ve bende gidip afiyetle yiyorum. Bunda kötü bir durum yok ama diyet yaparken diyeti baltalayan en büyük sorun bu. Üstelik onlar benim diyette olduğumu bilmiyorlardı. Sonra herkesi bilgilendirmeye başladım.

Bu durum bazen işe yarayabilir, bazen de geri teper. Devamlı diyet yapmaya çalışıp başarısız olabilirsiniz. Bu durum çevrenizde sizin tekrar aynı tip bir diyet serüvenine girdiğinizi düşündürebilir. Ciddiyetiniz siz gerçekten bu konuda kararlıysanız karşı tarafa geçer. Belki bu hemen gerçekleşmez ama sevdikleriniz, akrabalarınız ve dostlarınız bir müddet sonra sizin kararlılığınızı görür. İlk zamanlar size zorla yedirmeye çalıştıkları pasta, börek, mantı... vb iken, sonraki zamanlarda değişik salatalar, sebze yemekleri, hafif mezeler size yedirmek istedikleri yemekler olur. Eğer bir yakınınız size evine gittiğinizde ' sen diyette olduğun için ona göre yemekler hazırladım' diyorsa sizin kararlılığınız artık tescillenmiştir... Tebrikler....:)

Diyete bugün merhaba diyeceksen önce evde kapsamlı bir temizlik yapmalıyız. Mutfaktan başla ve buzdolabını aç ne görüyorsun?



 Midene merhaba de...:) Çünkü er yada geç dolaptakiler bir şekilde midende olacak. İlk adımda asitli içeceklerden başla, o raftaki kola mı?.... cık cık cık.... Şunu düşün 1 bardak kola = 14 küp şeker, kolayı bırakabiliyorsan bırak, bırakamıyorsan haftada bir yada ikiye indir. hmm meyve yerine meyve suyu mu? hazır meyve suyu bol şekerli, yapabiliyorsan kendin meyve suyunu yap, üşenme! Dolaptaki sebze sayısı ve çeşiti bol olsun ama mevsim sebze ve meyvesi olsun lütfen. Bu mevsimde patlıcanın işi ne yahu... Yoğurt, süt, peynir, yumurta eksik olmasın dolabında...

Mutfaktan devam daha  teftişimiz bitmedi. Her mutfakta olduğu gibi seninde mutfağında ikramlık, abur cubur yada atıştırmalık adını verdiğin bir dolabın vardır. Hadi ama ben var olduğunu biliyorum. Çekmece yada raf da olabilir.



Evet, atıştırmalıklar dosyanızı açtık. Dolabında ne görüyorsun?


Bu dolapta gördüklerin senin zaafını gösteriyor. Şöyle düşünebilirsin : ' canım bunlar misafir için, misafir gelince çıkartıyorum.' Kendini kandırmaya devam et. Ben bu dolaba kendimi aç hissettiğimde ve henüz yemek hazır değilse şöyle bir bakardım. Bakmakla kalmaz mutlaka kendime göre birşeyler bulur, açlığımı bastırırdım. Size tanıdık gelen bir durumsa, bu dolap zararlı atıştırmalıklardan temizlenmeli. Yoo elini korkak alıştırma, cipsler, çikolatalar, şekerlemeler sana yağ olarak geri dönecek tüm zararlıları bir poşete koy ve evden uzaklaştır. Peki ya misafire ne ikram edilecek ?



Çerezler süper atıştırmalık alternatifleridir.


Meyveler zaten olmazsa olmazımız.

Bu dolapta boşaldığına göre, artık rahat bir nefes alabilirsiniz. Sizi caydıracak, diyetten döndürecek hiçbir besin kalmadı. Ama mutfak dışı başka zulalarınız varsa şimdiden uyarayım oraları da boşaltın. Bazı kişiler ofislerinde ki masa çekmecelerinde veya dolaplarında bu tarz atıştırmalıklar bulunduruyor. Mantıklı olun bu zararlı şeyler sizin diyetinizi geriye doğru çeker. Kilo vermenizi durdurur.

Yeni sağlıklı atıştırmalıklar edinin. Mesela benim çantamda daima çiğ badem yada çiğ fındık yada leblebi veyahut nohut bulunur. Bunlar haricinde bazen dışarıda olup sağlıklı yemek bulabileceğim, satın alabileceğim herhangi bir yer olmaması durumu için çantamda hazır bulundurduğum diyet atıştırmalıklarım da vardır.


Yukarıdakilerden yanımda mutlaka taşıyorum. Yanında ayranla bazen öğlen yemeği yapıyorum. Dikkat edin her zaman yaptığım bir alışkanlık değil. Mecbur kaldığımda ayranla öğlen yemeği oluyor. Onun dışında ideal bir ara öğün.


Bunlarda ilk gördüğümde sunta gibi gelmişti. Ama evdeyseniz ve karnınız acıktı gibi hissettiniz bir tanesini yediğinizde lif olarak yoğun olduğu için acayip tokluk hissi yaratıyor. Bazen ekmek olarak da kullanıyorum.

Gördüğünüz gibi bu temizlikleri yaptık. Şimdi sıra geldi bize kilo aldıracak yemek pişirme alışkanlıklarından, sağlıklı yemek pişirme alışkanlıklarına. Çünkü yedikleriniz sizin kilo almadaki künyenizdir.

1. Asla kızartma tercih etmeyin. Genelde sebzeleri ya haşlayın yada ızgara halini deneyin. Izgara halini denemediyseniz, üzerine sevdiğiniz baharatları eklediğinizde müthiş bir tat elde ediyorsunuz. Mutlaka deneyin.

2. Beyaz un, beyaz şeker, pirinç bu ilk aşamada değiştirilecekler listenizde olsun. Tam buğday unu, illa şeker kullanacaksanız esmer şeker ve pirinç yerine bulgur çok daha sağlıklı alternatifler. Farklı pişirme teknikleriyle bulgur şahane bir gıda.

3. Kuru meyveler ideal atıştırmalıklardır. Ama ölçüyü kaçırmamak kaydıyla. Şeker ataklarınızı iyi dengeleyen bu gıdaları ara öğünlerinizde kullanabilirsiniz.

4. Cips, Çikolata, yağlı atıştırmalıklar, kekler vb. bunları mümkün olduğunca evden uzak tutun. Gece sizi ele geçiren açlık ataklarınızda bunlara saldırmak isteyeceksiniz. Dolabın başındaki o acıklı haliniz size ilham verecek emin olun. ( Yaşanmış bir durumdur.)

5. Et, balık tavuk yemek istiyorsanız mutlaka ızgara tercih edin. Yanında yoğurt değil, bol salata tüketin. Asla ama asla yanında pilav yada makarna tüketmeyin.

 Siz sağlıklı beslenme ve sağlıklı yaşama ilkesini benimseyin. Diğerleri ister sizi desteklesin, ister alay etsin. Önemli olan sizin bu konudaki başarınız. Aynaya her gün onlar değil siz bakıyorsunuz. Vazgeçmeyin, ertelemeyin, pes etmeyin.

Beslenme alışkanlığınız yediklerinizi etkiler ve yediklerinizde sizi etkiler. Eğer sorun yaşıyorsanız bugünden itibaren beslenme alışkanlığınızı değiştirin. Sağlıklı yaşama merhaba deyin.

Bir sonraki yazımda görüşmek üzere baaay......:)











1 yorum:

  1. Yeni yazilarinizida merakla bekleyecegim,aramiza hos geldiniz.

    YanıtlaSil